Az ISO 9000-es szabványcsaládot abból a célból dolgozták ki, hogy mindenféle típusú vagy méretű szervezetnek segítsen eredményes minőségirányítási rendszert bevezetni és működtetni.
Az ISO 9001 meghatározza az olyan minőségirányítási rendszerre vonatkozó követelményeket, amikor egy szervezetnek bizonyítania kell képességét olyan termékek szolgáltatására, amelyek kielégítik a vevő és a termékre vonatkozó jogszabályok követelményeit, és az a célja, hogy növelje a vevők megelégedettségét. Tehát ez nem azt jelenti, hogy csak csúcsminőséget lehet a minőségirányítási rendszerbe beletenni, hanem olyat amit elfogad a vevő.
Ahhoz, hogy egy szervezetet sikeresen vezessenek és működtessenek, szükséges, hogy a vezetés és a szabályozás módszeres és áttekinthető legyen. Persze ehhez nem elég csak bevezetni az ISO-t, hanem a cég vezetésének egy bizonyos szintig, alá kell rendelnie magát a követelményeknek. Vakon valószínüleg senki nem fogja követni a szabályokat, dehát a szabályok azért vannak, hogy megszegjük őket.
Alapelvek a minőségirányításban:
-Vevőközpontúság
-Vezetés
-A munkatársak bevonása
-Folyamatszemléletű megközelítés
-Rendszerszemlélet az irányításban
-Folyamatos fejlesztés
-Tényeken alapuló döntéshozatal
-Kölcsönösen előnyös kapcsolatok a (be)szállítókkal
Ez a nyolc minőségirányítási alapelv képezi az alapját az ISO 9000-es családhoz tartozó minőségirányítási rendszerszabványoknak.